MUDr. Ladislav Polách

MUDr. Ladislav Polách

img

Když Bill Gates napsal počátkem devadesátých let knihu Informační dálnice, byl u nás internet ještě v pravěku. Tím myslím, pro běžného člověka nedostupný. To, o čem psal… o tom jsme si mohli nechat jen zdát. A přesto se vyplnila většina věcí, o kterých hovořil – včetně cloud computingu, sociálních sítí a tak dále.

Dnešní doba je strašně rychlá. S jistotou se nedá predikovat na více než deset nebo dvacet let dopředu. Nemine týden, aby se neuskutečnil nějaký zásadnější objev. Dnes už v google na umělé inteligenci pracuje umělá inteligence. Na člověka se ze všech stran řítí obrovská kvanta informací, která spolu s neustále se zvyšujícími nároky způsobují, že čím dál víc lidí bojuje s úzkostmi a se stresem. Ve své soukromé praxi psychiatra se s nimi setkávám každý den. Je to smutné.

Pokud chceme v dnešní době (a hlavně v době budoucí!) obstát, je třeba vyrůstat z pevného jádra, mít pevné základy. Poznání musí začít u vlastní osobnosti – kdo jsem, co mě baví a naplňuje, kterým směrem se chci vydat.

To se ale v dnešním školství těžko zjišťuje, když každému dítěti, bez ohledu na jeho nadání, talent a vyzrálost, jsou naservírovány stejné informace, stejným způsobem a za stejnou dobu, jako dalším dvaceti třiceti ve třídě. O čem pak svědčí známky? Pouze o tom, nakolik je dané dítě schopné se zadaptovat na systém výuky. Neříká to nic o tom, jak bude úspěšné v reálném životě. A o to by mělo ve škole vlastně jít, nebo ne?

Věřím, že každý máme svoji vlastní cestu. Je důležité mít prostor ji poznat. Poznat sám sebe. Bez toho budeme v životě ztracení a budeme dělat to, co od nás očekává okolí… i když nás to třeba nebude vůbec naplňovat.

Věřím, že každý máme svůj způsob učení. Někomu jde lépe matematika, někomu zase biologie. Někdo potřebuje první dva roky čas, někdo může být dva roky napřed. Moderní škola by měla respektovat tyto odlišnosti.

A hlavně věřím, že škola tady není od toho, aby nám vtoukala do hlavy fakta, letopočty, taxonomické třídy. Škola je tady od toho, aby nám umožnila prožít spokojenější a smysluplnější život. Abychom díky ní zjistili, co nás baví. Aby nám dala možnost autenticky se vyjádřit. Aby nás naučila pracovat s kvanty informací, které máme na dosah ruky a abychom se v nich neztratili.

Proto jsem za svobodnou školu.